DSM zet verder in op duurzame bedrijfssector
16 september 2021 
2 min. leestijd

DSM zet verder in op duurzame bedrijfssector

DSM maakte deze week niet een, maar liefst twee aankondigingen: een bedrijfssplitsing en de samenwerking met de Delftse start-up Meatable. Beleggers reageerden enthousiast op de berichten, de koers van DSM steeg dinsdag met 4,5%.

DSM splitst het bedrijf

DSM, opgericht in 1901 als mijnbouwbedrijf in Limburg, kondigde deze week aan om het bedrijf te splitsen. Het zal zich voortaan focussen op gezondheid, voeding en biowetenschap. De productietak van hoogwaardige soorten plastics voor o.a. de auto-industrie en windmolens wordt afgesplitst en mogelijk op termijn verkocht. Dit onderdeel, goed voor ongeveer 1 miljard euro omzet, kan volgens het bestuur van DSM minder goed bijdragen aan de overgang naar een circulaire economie. Verkoop van de materialendivisie kan 4,8 miljard euro opleveren. De verwachting is dat het geld geïnvesteerd zal worden in verdere acquisities binnen de voedingssector.

De focusgebieden

DSM zal bestaan uit drie onderdelen:

  1. Food & Beverage
     De voedings-, drank- en huisdiervoedingsactiviteiten genereren meer dan 1 miljard euro aan omzet.
  2. Gezondheid, voeding en zorg
     De bedrijfstak voor o.a. medische voeding en voedingssupplementen is goed voor ca. 2,5 miljard euro omzet.
  3. Animal Nutrition & Health Business Group
     Deze sector richt zich op het verduurzamen van de dierlijke eiwitproductie. De bestaande omzet komt op meer dan 3 miljard euro.

Waarom een bedrijfssplitsing

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, de hoogste bestuurders van DSM, geven als reden voor deze stap de klimaatcrisis aan. “Door ons volledig te richten op onze gezondheid, voeding en biowetenschap kunnen we slagvaardiger, wendbaar en met meer impact opereren en zo tegemoetkomen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding”. 

DSM is al eerder begonnen aan een nieuwe, duurzamere weg. In 2020 werd het onderdeel coatingharsen t.w.v. 1,6 miljard euro verkocht aan het Duitse bedrijf Covestro. 

Aan de andere kant kocht DSM verschillende bedrijven in de voedingssector. In 2020 nam het concern voor 980 miljoen euro de Oostenrijkse Eber Group (een bedrijf met zwaartepunt natuurlijke voedermiddelsupplementen) over. In hetzelfde jaar kocht DSM ook het Deense Glycom (een biotechnisch bedrijf op het gebied van Human Milk Oligosaccarides, een speciaal prebioticum belangrijk voor het immuunsysteem van baby’s) voor 765 miljoen euro. 

Investeringen die juist tijdens de coronapandemie goed uitpakten. Er werden minder auto’s geproduceerd waardoor de verkoop van kunststoffen daalde. Tegelijkertijd steeg de consumentenvraag naar gezond voedsel en multivitamines, een sector waarin de omzet sterk groeide. Deze zomer kocht DSM First Choice Ingredients, een Amerikaans smaakstoffenbedrijf, voor 453 miljoen dollar. 

Al in 2019 heeft DSM een middel uitgevonden dat, gemengd met veevoer, de methaanuitstoot van koeien met 30% kan verlagen. 

Een te verwachten stap

Volgens analist Wim Hoste van zakenbank KBC Securities was deze beslissing te verwachten. Hij verwijst daarbij naar de transformatie van het bedrijf gedurende de afgelopen decennia. Deze werd  ingezet onder Feike Sijbesma, de vorige topman van DSM. DSM, begonnen als een petrochemisch bedrijf, veranderde meer en meer in een “mixed specialities group”. De totale omzet van DSM komt op ca. 6,5 miljard euro. De voedseltak is intussen goed voor 80% ervan. Van de 21.000 werknemers van DSM werken bijna 16.000 in de voedingsdivisie. 

Samenwerking met Meatable

Afgelopen maandag werd een samenwerking met kweekvleesbedrijf Meatable aangekondigd, een start-up uit Delft. Meatable is een voorloper in de ontwikkeling van kweekvlees.

Proteïne uit o.a. vlees zijn een essentieel onderdeel van een uitgebalanceerd dieet. Echter is de traditionele vleesproductie een belangrijke oorzaak van broeikasgassen. Minder vleesconsumptie draagt daarom significant bij aan de haalbaarheid van de wereldwijde klimaatdoelen. De schatting is dat de wereldbevolking in 2050 gegroeid zal zijn naar 10 miljard mensen. Als een groot deel hiervan vlees wil (blijven) eten, is een duurzame, innovatieve oplossing nodig. 

Kweekvlees wordt gezien als de toekomst van de vleesproductie. Om kweekvlees te produceren worden dierlijke stamcellen in kweekvloeistof gelegd, waarin deze zich vermeerderen en uitgroeien tot spiervezels en vetten. 

Voor de productie van kunstvlees is een kweekmedium nodig. Het door Meatable gebruikte medium is in tegenstelling tot andere concurrenten puur plantaardig. Groeimedia zijn op het moment erg duur. Het kweekmedium maakt 50% - 90% uit van de productiekosten van kweekvlees. De samenwerking tussen DSM en Meatable zet in op de gezamenlijke ontwikkeling van een betaalbaar medium. De gezamenlijke doelstelling is om kweekvlees betaalbaar en toegankelijk te maken. 

De co-operatie tussen DSM en Meatable wordt als veelbelovend gezien. En met een marktpotentieel voor kweekvlees van biljoenen euro’s ook financieel lucratief.


Over de schrijver
De rode draad in mijn professionele werkzaamheden is verantwoord ondernemerschap. Als trainer, mediator en organisatiedeskundige was en is mijn inzet het vinden van duurzame oplossingen. Bij DuurzaamBeleggenAcademie komt mijn passie voor kennisoverdracht en duurzaamheid bij elkaar. In mijn blogs schrijf ik vooral over actualiteiten op het gebied van milieu, maatschappij en goed ondernemingsbestuur.
Reactie plaatsen