In de blogs op onze site gaat het vaak over het belang van duurzaam beleggen. Naar onze mening kan een belegger tegenwoordig echt niet meer om ESG heen. Om een bedrijf goed te beoordelen moet je nu eenmaal ook kijken naar de kwaliteit van het ondernemingsbestuur, de impact op het milieu en de plaats van het bedrijf in de maatschappij.
Maar beleggen gaat ook over rendement maken. Daarom kijken we ook naar financiële factoren, zoals waardering, momentum en de omzet- en winstgroei. Het analyseren van bedrijven doen wij in drie stappen. Bij de eerste stap beoordeelt een algoritme ons universum van ruim 1.000 verschillende aandelen op beleggingsfactoren, de tweede stap neemt de duurzaamheid van het bedrijf mee en als laatste wordt een kwalitatieve analyse uitgevoerd
1. Beleggingsfactoren
Financiële economen doen veel onderzoek naar de karakteristieken van bedrijven die een beter rendement halen dan gemiddeld. Deze karakteristieken worden beleggingsfactoren genoemd, voorbeelden hiervan zijn hoog dividend, lage waardering, smallcap, koersmomentum, kwaliteit & winstgevendheid en low volatility. Lees hier een interessant artikel van MSCI over beleggingsfactoren.
In het algoritme dat wij hebben gebouwd worden de bedrijven eerst ingedeeld in een referentiegroep van regio en sector. Binnen die referentiegroep worden de bedrijven onderling vergeleken. Het heeft namelijk niet zoveel nut om technologiebedrijven met energiebedrijven of financials te vergelijken.
2. ESG-beleggen
In de tweede stap wordt naar de ESG-score en het ESG Momentum gekeken. Bij de ESG-score wordt niet alleen milieu en klimaat beoordeeld. De ESG-score kijkt breed naar het niveau van verantwoord ondernemen, dus ook met sociaal beleid en goed ondernemingsbestuur wordt rekening gehouden. Een nadeel van ESG-score is dat het voornamelijk gaat over het voorkomen van negatieve dingen en niet zoveel waarde hecht aan positieve impact. Ook zien we dat de ESG-score iets hoger is voor grote bedrijven. Deze bedrijven kunnen meer tijd een aandacht besteden aan het optimaliseren van hun beleid(stukken) op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen. Zo kan het dus voorkomen dat Unilever een betere score heeft dan Beyond Meat, dat vleesvervangers maakt om de CO2-uitstoot terug te dringen.
De duurzame data van bedrijven is nog volop in ontwikkeling. Momenteel zijn er verschillende grote beoordelaars van ESG, met ieder hun eigen methodiek. Het gevolg hiervan is dat de ESG-score van hetzelfde bedrijf nog wel eens afwijkt bij verschillende aanbieders. Daarom checken we bij twijfel over de duurzaamheid de ESG-score bij meerdere aanbieders.
3. Kwalitatieve analyse aandelen
De bedrijven die tijdens de eerste twee stappen de hoogste score hebben gehaald, worden tenslotte kwalitatief geanalyseerd. Een aantal vragen wordt beantwoord met betrekking tot de ontwikkeling van het bedrijf in de nabije toekomst. Wat maakt het bedrijf uniek waardoor het sneller kan groeien dan de concurrentie of een hogere marge kan realiseren? Hoe is de concurrentiepositie? Hoe verhoudt de waardering zich tot de groeivooruitzichten? De winst en de waardering van bedrijven stijgt sterk wanneer de omzet sneller groeit dan die van de concurrenten en met een hogere brutomarge. Op termijn leidt het rendement-op-rendement effect tot sterke waardegroei. Beleggers zijn dan ook vaak bereid om vooraf een hogere waardering te betalen. In deze stap beoordelen we of de concurrentiepositie van het bedrijf sterk genoeg is om een nieuwe Apple, ASML, Microsoft of Nestlé te worden.
Een paar interessante duurzame aandelen
Hieronder omschrijf ik van drie praktijkvoorbeelden de analysemethode.
Novo Nordisk
Novo Nordisk hoort sinds de start van ons bedrijf in maart 2021 bij de beste bedrijven in de topselectie. Het Deense bedrijf is groot geworden met medicijnen voor diabetes patiënten en sinds enkele jaren ontwikkelen ze ook succesvolle obesitas-medicijnen, waaronder Ozempic.
Met name de omzet uit obesitasmedicijnen groeit sterk, waardoor Novo Nordisk flink heeft geïnvesteerd in nieuwe productiefaciliteiten. De omzet en winst groeide dan ook stevig en boven de verwachting van analisten. De koers van het aandeel steeg tegelijk met de verhoogde groeivooruitzichten, waardoor het bedrijf het meest waardevolle Europese bedrijf werd.
Novo Nordisk heeft een Wide Moat-status bij Morningstar, hetgeen aangeeft dat het bedrijf nog jaren kan profiteren van de sterke concurrentiepositie. Het bedrijf produceert wereldwijd circa 50% van de insuline. Ook is Novo Nordisk marktleider op het snel groeiende gebied van obesitasmedicijnen. Vanwege de uitstekende groeivooruitzichten, de stabiele, groeiende afzetmarkt en de sterke balans is het aandeel Novo Nordisk hoog gewaardeerd. Zolang het bedrijf de verwachtingen keer op keer overtreft, is die hoge verwachting meer dan terecht.
In onze analyse methodiek scoort Novo Nordisk goed op winstgevendheid, risicograad en balanskwaliteit. Maar ook op duurzaamheid is Novo Nordisk vooruitstrevend. In de missie van het bedrijf is verwerkt dat zij innovatieve oplossingen zoekt om chronische ziekten te bestrijden op basis van de geschiedenis in de behandeling van diabetes. Het bedrijf werkt volledig op basis van duurzame energie en recycled meer dan 95% van het afval. De focus van het bedrijf ligt inmiddels op het verduurzamen van de gehele keten. Zoals de recycling van de insuline pennen en de CO2 van toeleveranciers en distributeurs.
CBOE Global Markets
De letters CBOE staan voor Chicago Board Options Exchange en daar ligt ook de basis voor het bedrijf. Vanuit de handel in obligaties en opties heeft het bedrijf zich ontwikkeld naar een wereldwijde speler met beursplatformen, clearing en data.
In de effectendienstverlening is schaalvoordeel en consolidatie al jaren een beproefde strategie. Vanuit de sterke basis in Chicago heeft CBOE diverse overnames gedaan, waardoor een groter deel van de transactieketen bediend in meer markten en regio’s. Belangrijke overnames waren Bats/Chi-X, NEO en EuroCCP. De laatste weken doen speculaties de ronde dat CBOE een fusie/overname van CME overweegt.
Beursuitbaters zijn over het algemeen stabiele, winstgevende bedrijven. De belangrijkste uitdaging is om de margedruk te compenseren met groei. Dat lukt CBOE de laatste jaren goed. Bij de meeste beursbedrijven vormt het databedrijf de bulk van de groei. Een ander voordeel van bedrijven als CBOE is dat de toetredingsbarrière voor nieuwe concurrenten hoog is. De investeringen in software, die perfect moet werken, zijn hoog evenals de regeldruk vanuit de toezichthouder. Daarnaast stappen de handelaren niet snel over. Dat geeft de bestaande aanbieders van diensten een belangrijk voordeel.
Het bedrijf heeft de laatste jaren 80% meer duurzame producten gelist. Daarmee stelt het bedrijf andere beleggers in staat duurzamer te investeren. De eigen uitstoot van het bedrijf wordt volledig gecompenseerd. Verder focust het bedrijf op diversiteit, gelijkheid en inclusie.
In onze analysemethode waarderen wij de sterke balans, de winstgevendheid en de groei op basis van de sterke concurrentiepositie.
Sage Group
Sage ontwikkelt en distribueert bedrijfsmatige en administratieve software. De cloud-oplossingen van het Engelse bedrijf worden vooral gebuikt door middelgrote bedrijven. Na enkele jaren van beperkte groei heeft het bedrijf een nieuwe investeringsstrategie omarmt. Door de overname van diverse complementaire software aanbieders wordt het productaanbod verbreedt voor de bestaande klanten en worden tegelijk nieuwe bedrijven aan de klantportefeuille toegevoegd.
Sage heeft vanwege de sterke klantrelaties en hoge brutomarges een sterke concurrentiepositie. Die sterke basis gebruikt het bedrijf momenteel succesvol voor de uitvoering van de groeistrategie.
In onze analyse scoort het bedrijf goed op de kwantitatieve vergelijking en op de kwalitatieve beoordeling van de concurrentiepositie. Het algoritme vindt vooral de winstgevendheid, momentum en het lage risico aantrekkelijk.
Het businessmodel van Sage levert weinig impact op het milieu op. Daarnaast is de ESG-score van het bedrijf sterk verbeterd. Het bedrijf ondersteunt haar klanten door middel van de ‘Sustainability hub’ met adviezen om hun bedrijfsvoering te verbeteren.
Nog een paar aandachtspunten
Spreiding over verschillende sectoren, regio’s en bedrijven zorgt voor een goede beleggingsportefeuille. Dat lukt natuurlijk niet met 3 aandelen. In onze topselectie hebben wij 40 aandelen opgenomen. Verder is van belang om up-to-date te blijven over de ontwikkeling van de bedrijven in je portefeuille.