De 'Magnificent 7' en de S&P 500
23 juni 2023 
5 min. leestijd

De 'Magnificent 7' en de S&P 500

Wat verklaart de enorme rendementsverschillen tussen diverse beleggingsstrategieën?

Wat is de ‘Magnificent 7’

De term 'Magnificent 7' is onlangs door Bank of America gebruikt om 7 aandelen aan te duiden die in 2023 enorme aandeelhouderswaarde creëerden. Apple, Microsoft, Google, Amazon, Meta, Tesla en Nvidia trekken met een gemiddelde koerswinst van 53% tussen 1 januari en 31 mei de kar op Wall Street. Een nieuw buzzword kon dan ook niet uitblijven. De s&p500 zelf heeft een rendement van 11% YTD gedraaid. Hoe kan het zo zijn dat dit verschil zo groot is? Dat komt omdat de andere 493 aandelen binnen de S&P 500 over de eerste 5 maanden per saldo 0% rendement behaald hebben. In deze blog gaan we dieper in op de invloed van deze bedrijven en hun bijdrage aan het rendement van de S&P500.

Wat is de S&P 500?

De S&P 500, opgericht in 1957, is één van de meest gevolgde aandelenindices ter wereld. Het vertegenwoordigt de prestaties van de 500 grootste beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten en is een belangrijke maatstaf voor de brede Amerikaanse aandelenmarkt. De index is samengesteld uit bedrijven uit verschillende sectoren, waardoor het een goede afspiegeling is van de Amerikaanse economie. Beleggers gebruiken de S&P500 vaak als referentiepunt om het rendement van hun portefeuilles te vergelijken.

Bedrijfsprofielen ‘Magnificent 7’

A. Apple

Apple, opgericht in 1976, is uitgegroeid tot een van 's werelds meest waardevolle bedrijven. Het staat bekend om zijn innovatieve producten zoals de iPhone, Mac-computers en de App Store. Het succes van Apple heeft geleid tot aanzienlijke groei en een sterk rendement voor beleggers. Het succes van het bedrijf is gebaseerd op de introductie van nieuwe, innovatieve producten en diensten die de consumentenmarkt hebben gedomineerd. Apple is er in geslaagd om snel te groeien met hoge winstmarges, waardoor de aandelenwaarde is gegroeid tot $ 3.000 miljard. Daarmee is het bedrijf is zijn eentje meer waard dan alle 2000 bedrijven in de Russell 2000 index van Amerikaanse middelgrote, midcap-aandelen. De  waardestijging van Apple heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het rendement van de S&P 500.

B. Microsoft

Microsoft, dat een jaar eerder dan Apple werd opgericht in 1975, is een toonaangevend technologiebedrijf dat bekend staat om zijn besturingssysteem Windows, Office-productiviteitssuite en cloudplatform Azure. Het heeft een breed scala aan producten en diensten ontwikkeld die essentieel zijn geworden voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers over de hele wereld. Het sterke leiderschap en diverse strategische acquisities hebben Microsoft geholpen om een solide rendement te behalen en zo ook de S&P500 positief te beïnvloeden.

C. Meta (voorheen Facebook)

Meta, voorheen bekend als Facebook, is een sociaal mediabedrijf dat in 2004 werd opgericht. Het bedrijf heeft enkele van 's werelds meest populaire platforms zoals Facebook, Instagram en WhatsApp onder zijn beheer. Meta heeft een enorme impact gehad op het gebied van sociale interactie en online communicatie.  Facebook staat op plaats 7 van de meest waardevolle bedrijven ter wereld. Het bedrijf heeft daardoor een behoorlijk gewicht in de S&P500.

D. Amazon

Amazon, opgericht in 1994, begon als een online boekwinkel en is uitgegroeid tot een gigantisch e-commercebedrijf. Het staat bekend om zijn breed scala aan producten, snelle levering en uitgebreide logistieke netwerk. Amazon heeft niet alleen de detailhandel getransformeerd, maar heeft ook geïnvesteerd in cloud computing met Amazon Web Services (AWS). Amazon heeft zich minder gericht op het maken van winst, maar heeft vooral geïnvesteerd in groei van de onderneming. Dat heeft de aandeelhouders geen windeieren gelegd, want Amazon staat op plaats 4 van aandelen met de hoogste marktwaarde.

E. Tesla

Tesla, opgericht in 2003, is een pionier op het gebied van elektrische voertuigen en duurzame energie. Het bedrijf is bekend om zijn geavanceerde elektrische auto's, zonne-energieproducten en energieopslagsystemen. De visie van Tesla-oprichter Elon Musk heeft het bedrijf naar nieuwe hoogten gebracht. Het bedrijf slaagt er vaak in de (hooggespannen) verwachtingen te verslaan.

F. Google (Alphabet Inc.)

Google, opgericht in 1998, is een wereldwijd technologiebedrijf dat zich richt op internetgerelateerde diensten en producten. Het is vooral bekend vanwege de zoekmachine Google, maar heeft ook een breed scala aan andere diensten, waaronder YouTube, Google Maps en Google Cloud. Om meer waardering te geven aan de diensten van het bedrijf naast Google, hebben de aandeelhouders besloten de holding om te dopen naar Alphabet. Het bedrijf staat op de derde plek van meest waardevolle bedrijven.

G. Nvidia

Nvidia, opgericht in 1993, is gespecialiseerd in grafische verwerkingseenheden (GPU's) en computerhardware. Het bedrijf heeft een sterke positie verworven in de gaming-industrie en heeft ook zijn technologie toegepast in andere gebieden, zoals kunstmatige intelligentie en datacenters. De recente groei van Nvidia hangt samen met de geavanceerde computerchips die het bedrijf maakt voor de toepassing van Artificial Intelligence (AI). De laatste maanden staat AI in de schijnwerpers op de beurs, zeker na de introductie van ChatGPT. De waarde van Nvidia is in de afgelopen maanden bijna verviervoudigd.

Magnificent 7 schieten omhoog, andere bedrijven blijven liggen

In de inleiding hebben we reeds aangegeven dat de Magnificent 7 met gemiddeld 53% zijn gestegen en de andere 493 aandelen gemiddelde 0% rendement hebben behaald (31/12/2022 - 31/5/2023). De enorme marktwaarde en het grote gewicht van de Magnificent 7 zorgen ervoor dat deze bedrijven een grote invloed hebben op het rendement van de S&P 500 als geheel. Het rendementsverschil wordt verklaard door de aandacht van beleggers voor AI. Beleggers hebben grote verwachtingen van AI en verwachten dat bedrijven die vooroplopen bij de ontwikkeling in de toekomst veel geld kunnen verdienen aan de technologie. Ieder van de 7 bedrijven wordt gerelateerd aan AI.: Microsoft met het belang in ChatGPT, Nvidia met de chips, Google met de eigen technologie en voor Tesla is AI de bouwsteen voor autonoom rijden.

Hoe passen de Magnificent 7 in de Flagship strategie?

Van de Magnificent had alleen Microsoft een plaats in de Flagship strategie. Daardoor heeft de Flagship strategie de mooie performance van die aandelen dus grotendeels gemist. In 2022 hadden de meeste aandelen van de Magnificent 7 het moeilijk. De groeiverwachtingen voor de toekomst werden neerwaarts bijgesteld en door de rentestijging stonden de koersen van hooggewaardeerde aandelen onder druk. De rol die AI speelt bij de ontwikkeling van de aandelenkoers nam in korte tijd enorme proporties aan.

Kun je nu nog instappen?

De volgende vraag is: kun je nog instappen of ben je al te laat? Dat hangt af van de impact van AI op de toekomstige winsten. Als AI inderdaad de enorme impact gaat krijgen op de bedrijfsvoering en de winstontwikkeling dan is de koersstijging terecht en kunnen de 7 megacaps nog verder stijgen. De andere kant is dat deze aandelen door de recente koersstijgingen wel duurder gewaardeerd zijn. Bij de andere 493 bedrijven is de waardering juist per saldo afgenomen. Een en ander is dus afhankelijk van je strategie, ben je primair waarde-belegger of juist groei en de inschatting over de impact van AI in de toekomst.

Magnificent 7 in de Flagship strategie

In het aandelenselectieproces van de Flagship strategie scoort de Magnificent 7 op een aantal factoren goed, zoals kwaliteit, groei, winstgevendheid en momentum. Maar op het vlak van waardering, risico en smallcap scoren de aandelen minder. Binnen de Flagship strategie selecteren we aandelen met een langjarige stabiele groei, een hoge winstmarge en met aandacht voor de omgeving dat we kunnen kopen tegen een redelijke prijs. Het flagship Fund heeft een tijdlang aandelen van Microsoft in bezit gehad, maar uiteindelijk zijn deze na de sterke koersstijging vervangen door een ander technologiebedrijf met vergelijkbare groeivooruitzichten voor de aankomende 3 jaar, maar met een aantrekkelijkere waardering.

Conclusie

Het rendement van verschillende beleggingsstrategieën varieert enorm in 2023. Dat wordt verklaard door de invloed van de 'Magnificent 7' aandelen. Deze bedrijven hebben hun aandelenkoers de afgelopen maanden fors zien stijgen door de aandacht van beleggers voor Artificial Intelligence. Doordat beleggers hun geld vrijmaken uit andere aandelen om te investeren in de AI-gerelateerde aandelen zijn de Magnificent 7 aandelen fors gestegen, terwijl de andere bedrijven vrijwel geen rendement hebben behaald.

Over de schrijver
Loege belegt sinds zijn tienerjaren en heeft van zijn passie zijn beroep gemaakt. Eerst als optiehandelaar op de beursvloer en daarna als vermogensbeheerder. Tegenwoordig is hij beleggingscoach en trainer. In 2023 was hij duurzaamheidsspecialist in de jury van de Gouden Stier (de verkiezing voor de beste beleggingsoplossingen van Nederland) Hij is geregeld te gast op BNR nieuwsradio en schrijft artikelen voor Belegger.nl, Fiscalert en Telegraaf Media Groep. Volgens Loege zijn vertrouwen, persoonlijke wensen en doelen, kennis en risicobeheer de basis voor een succesvolle beleggingsstrategie.
Reactie plaatsen